Moja prasa

czyli trochę recenzji, które zgromadziłam przez te lata

8 Grudnia 2013 – Portal Klubu Miłośników Opery „Trubadur”

Cuda Rebego

Recenzja z musicalu mojego autorstwa. „Prototyp” sztuki, w postaci kostiumowego koncertu piosenek żydowskich spiętych w całość wspólnym scenariuszem i reżyserią, został wystawiony w czerwcu, w Synagodze Tempel w Krakowie.

Zachęcona pozytywnym odzewem, postanowiłam nadać utworowi postać nieco bardziej „autonomiczną”, zaprosiłam do współpracy młodego, a wielce utalentowanego krakowskiego kompozytora Waldemara Króla. W tym dwuosobowym teamie stworzyliśmy autorską wersję, z muzyką skomponowaną prawie całkowicie od nowa, własnymi tekstami, a przede wszystkim akcją, będącą już czymś więćej, niż tylko łącznikiem pomiędzy poszczególnymi piosenkami.

Dzięki udziałowi finansowemu Aloisa Rostka (Rosco Polska, Euro Artpol), jesienią tego roku musical doczekał się produkcji w Bytomskim Centrum Kultury, a także wystawień w Krakowie i Warszawie.

Kliknij, aby dowiedzieć się więcej...

Lato 2013 – Moda i Styl

Ewa Warta–Śmietana

Po prostu artykuł o mnie...

Sierpień 2012 – Internetowy portal festiwalowy

46 Festial im. Jana Kiepury

Moje CV na stronie internetowej Festiwalu.

30 sierpnia 2012 – Gość Niedzielny

Płyta inna, niż wszystkie

Recenzja nagranej w 2007 roku płyty Ave Maria (zobacz więcej na temat płyty...).

27 lipca 2011 – Dziennik Polski (wkładka nowosądecka)

Chińczycy nam nie grożą

Wywiad z Izabellą Frączek przy okazji rejestracji teledysków dla lokalnej telewizji internetowej ikrynicaTV.

18 września 2010 – Niedziela

Mater Verbi

Relacja z przyznania przez redakcję tygodnika medalu Mater Verbi (zobacz więcej na ten temat...).

29 sierpnia 2010 – Niedziela

Piękno miłosierdzia

Recenzja prapremiery Misterium Piękno Miłosierdzia, mającej miejsce 15 sierpnia 2010r. w kaplicy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach.

27 czerwca 2010

Dyplom uczestnictwa w Polskim Festiwalu Pieśni Piosenki i Poezji Patriotycznej Bogu i Ojczyźnie im. Kardynała Władysława Rubina w Lubaczowie.

13 grudnia 2009 – Niedziela

Dobro jak bumerang

Reportaż na kanwie wydania płyty Jan Paweł II – Santo Subito.

25 października 2009 – Niedziela Małopolska

Z muzyką w tle

Przekrojowy reportaż na temat mojej działalności w ramach Fundacji CZARDASZ.

17 sierpnia 2009 – Nasz Dziennik

Koncertowa uczta duchowa

Relacja z koncertu muzyki sakralnej Santo Subito.

9 czerwca 2009 – Nasz Dziennik

Promocja polskiej kultury w Chinach

Relacja z chińskiego tournee z muzyką Fryderyka Chopina.

4 maja 2009 – Nasz Dziennik

Majowy festiwal w kazimierzu

Relacja z III Majowego Festiwalu Muzycznego w Kazimierzu Dolnym.

21 lipca 2008 – Dziennik Polski

W blasku słońca i operetki

Relacja z koncertu muzyki operetkowej w Sali Balowej Starego Domu Zdrojowego w Krynicy–Zdroju.

Czerwiec 2008 – Nasz Dziennik

Polacy na wielkich scenach operowych świata

Kompendum prasowe na temat książki publicysty muzycznego Adama Czopka – zapowiedzi i relacje prasowe, obszerny wywiad z autorem.

5 maja 2008 – Nasz Dziennik

Festiwal w kazimierzu

Relacja z II Majowego Festiwalu Muzycznego w Kazimierzu Dolnym.

13 września 2007 – Dziennik Polski

Koncert prosto z serc

55 lecie kapłaństwa Duszpasterza Artystów Ks. Infułata Jerzego Bryły. Koncert połączony ze spotkaniem.

20 lipca 2007 – Dziennik Polski

Radosny śpiew w ciemnościach

Relacja z koncertu finałowego VII Dni Wokalistyki Operowej w Krynicy–Zdroju.

Rok 2006 – lokalna prasa Podbeskidzia

Twoim jest serce me

Felieton publicysty makowskiego Wojciecha Pazdura.

Cytaty z pozostałych recenzji

46 Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju

... Drugim koncertem, który bronił się konsekwentnym układem programu był Świat czardasza – według Ewy Warty–Śmietany. Mieliśmy w tym koncercie okazję wysłuchania wielu pięknych czardaszy Kalmana, Lehara, Montiego, z wdziękiem śpiewanych przez Ewę Wartę–Śmietana, Marię Knapik i Adama Sobierajskiego. Solistom przy fortepianie towarzyszyła Małgorzata Westrych oraz dwaj skrzypkowie Bogdan Kierejsza i Zbigniew Kawalec. Koncert prowadził Jacek Chodorowski.

/Adam Czopek/ Portal Internetowy Maestro, 23 sierpnia 2012


Słuchane w Krynicy Zdroju

Pięknie i wzruszająco zabrzmiał „Czardasz” Mackebena w wykonaniu Ewy Warty–Śmietany, a pieśń Stolza „Śpiewaj, kochaj” w jej lekkiej, swobodnej i oryginalnie wokalnej interpretacji już na początku koncertu wprowadziła w jego pogodny, letni nastrój. A urocza pieśń „Plaisir d'amour” Martina obie solistki koncertu zaśpiewały w duecie.

/Jarosław Bardysz/ Portal Internetowy Maestro, 22 lipca 2011


Płyta inna niż wszystkie

... utwory muzyczne współczesnych kompozytorów, których poza wspomnianym albumem prawdopodobnie nigdzie indziej nie usłyszymy. Są to Walc dla Chopina Stanisława Niwelta, następnie utwór wyjątkowy – autorska kompozycja Krystyny Man-Li Szczepańskiej do wiersza Nokturn dla Chopina krakowskiego poety i profesora Bronisława Maja, List do Chopina – piękna piosenka, znana przede wszystkim z wykonania Anny German, we wspaniałej interpretacji Ewa Wyrty–Śmietany oraz wybitnej pianistki Man Li Szczepańskiej.

/JAŚ/ Niedziela, 27 czerwca 2010


Nie wszystek umrę

Ewa Warta–Śmietana czystym i jasnym sopranem (i nie tylko sopranem) śpiewa nieśmiertelne Życzenie, Moją pieszczotkę czy Ślicznego chłopca tak, że nie trzeba patrzeć na tekst, by wszystko zrozumieć. To naprawdę niemało.

/Grzegorz Chojnowski/ Portal Internetowy Maestro, 4 czerwca 2010


Chopin w kilku wymiarach

... poza urodą głosu artystka wykazała się w ich interpretacji umiejętnością budowania nastroju właściwego każdej ze śpiewanych pieśni, oddaniem bogactwa emocji oraz wyczuciem stylu muzyki Chopina. Wszystko to zarazem sprawia, że słucha się ich z niebywałą przyjemnością. Oprócz wspomnianych pieśni Chopina Pani Ewa prezentuje, w równie piękny sposób, pieśni jemu poświęcone jak Walc dla Chopina...

/Adam Czopek/ Nasz Dziennik nr 127 (3753), 2÷3 czerwca 2010


Muzyka łagodności

... Urzekający prostotą Matki człowieczej lament Joanny Kulmowej i wiersz Papieża Polaka poświęcony pamięci matki, wciąż aktualny słynny tekst apostoła Pawła z listu do Koryntian oraz wersy Karola Wojtyły o ojczyźnie i słowiańskiej duszy tworzą piękną i mądrą całość. Recytacja miesza się tu ze śpiewem, obój i fortepian tworzą piękny wtór, gdzieniegdzie pojawią się głosy chóralne. Znani krakowscy artyści – m.in. Ewa Warta–Śmietana, Tadeusz Malak, Mariusz Pędziałek – swymi interpretacjami ewokują nastrój, w którym dominuje ciepło i bezpretensjonalność...

/Anna Woźniakowska/ Dziennik Polski, 16 grudnia 2009


Płyta Jan Paweł II – Santo Subito

... Bardzo trafna jest interpretacja utworów. Ewa Warta–Śmietana doskonale czuje się w takim repertuarze, śpiewa z natchnieniem. Kiedy trzeba, akcentuje smutek, nadzieję... Potrafi nadać wykonywanym pieśniom specyficzny, modlitewny charakter.

/J.Ch./ Nasz Dziennik nr 292 (3613), 14 grudnia 2009


Santo subito! Natychmiast święty!

Ewa Warta Śmietana znakomicie czuje się w tym repertuarze, wyjątkowo przekonywująco dawkuje smutek i nadzieję, a gdy trzeba – barwą swego interesującego głosu nadaje modlitewny charakter wykonywanym utworom. Trzeba jeszcze dodać, że płyta przynosi, bodaj pierwsze w Polsce, nagranie popularnej pieśni Spente le stelle (G.de Murta) w brawurowym wykonaniu Ewy Warty–Śmietany...

Tygodnik Niedziela nr 50, 13 grudnia 2009


Santo Subito

... Pięknie z tą poezją współbrzmią: pełen ekspresji Matki człowieczej lament ze słowami Joanny Kulmowej i muzyką Edwarda Pałłasza, oraz Skarga Eurydyki, słowa i muzyka Jolanta Zając-Stachurska, w interesującej, a zarazem subtelnej, wokalnej interpretacji Ewy Warty-Śmietany...

/Adam Czopek/ Portal Internetowy Maestro, 1 grudnia 2009


W kościele p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie odbył się piękny koncert Jan Paweł II – Santo Subito dla uczczenia pamięci Sługi Bożego Jana Pawła II w czwartą rocznicę śmierci. Szczególne poruszenie serca wywarła pieśń Matki człowieczej lament w wykonaniu Ewy Warty–Śmietany.

(Kraków, Koncert dla uczczenia wielkiego Papieża)

/Małgorzata Bochenek/ Nasz Dziennik nr 76 (3397), 31 marca 2009


Wielkie przedstawienie... W bajkowym świecie operetki znalazł się każdy z uczestników Wielkiej Gali Operetkowo Musicalowej, która odbyła się w Filharmonii Krakowskiej. Widownia miała możliwość podziwiania kunsztu wokalnego Wiesława Ochmana... Ewa Warta Śmietana zachwyciła widownię swoim głosem, talentem i urodą.

(Kraków, Wielka Gala Operetkowo Musicalowa)

/Małgorzata Bochenek/ Nasz Dziennik nr 34 (3355), 10 lutego 2009


Co prawda kapryśna aura sprawiła, że zabrakło blasku słońca, ale wykonawcy zrobili wszystko, by go zastąpić blaskiem swoich głosów oraz muzyki, i udało się! Ewa Warta–Śmietana ujmowała pięknie brzmiącym i prowadzonym głosem oraz wdziękiem w Kochaj i całuj Stolza, do tego wszystkiego w Memory dodała subtelność środków wyrazu.

(Krynica, koncert p.t. W blasku słońca i operetki)

/Adam Czopek/ Nasz Dziennik nr 169 (3186), 21 lipca 2008


Ze sceny i estrady – Festiwal im. J. Kiepury

... Z ciekawością również oczekiwano i serdecznie przyjęto występ dwóch debiutantek festiwalowych: Joanny Jakubas i Ewy Warty–Śmietany. Joanna Jakubas ... ujawniła duże możliwości swego ciekawego i niemałego głosu. Z aplauzem przyjęto także występ znanej i lubianej krakowskiej artystki Ewy Warty–Śmietany. Z wdziękiem i swobodą estradową bardzo dobrze prowadziła swój ładny głos w ariach z operetek Czar WalcaHrabina Marica, różnicując udanie odmienne emocje dwóch jakże innych w nastroju utworów.

/Jacek Chodorowski/ Biuletyn OKMO Trubadur nr 3/lipiec–wrzesień 2007


Przepiękne Ave Maria

Tego dnia po raz kolejny Ewa Warta–Śmietana oczarowała zebranych swym delikatnym, dźwięcznym i ciepłym głosem.

/Agnieszka Skrzyńska; Anna Ewa Soria/ Kazimierski Portal Internetowy


Yerushalayim

Ta niezwykła płyta zawiera pieśni w języku hebrajskim, jidysz oraz polskim. Wśród wykonawców znajdziemy tak znanych artystów, jak Ewę Wartę–Śmietanę, Danutę Śmietanę, Małgorzatę Westrych i zespół Haskala. Pieśni to m. in. tytułowa Yerushalayim, Rebeka tańczy tango czy Miasteczko Bełz. Dla znawców ta płyta jest niesamowitą gratką, dla tych, którzy pieśni żydowskich nie znają – doskonałą okazją do zapoznania się z perełkami muzyki hebrajskiej. Artyści zadedykowali płytę Leopoldowi Kozłowskiemu, jednemu z najlepszych wykonawców pieśni żydowskich.

/MST/ Gazeta Krakowska nr 278, 29 listopada 2006


... W roli Marty Eggerth wystąpiła Ewa Warta–Śmietana, ... znakomita sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej. ... wokalistka charakteryzuje się świetnym głosem, urodą i pięknymi strojami. Podczas swojego kolejnego już występu w uzdrowisku pod Górą Parkową zaprezentowała kilka wytwornych kreacji.

    Towarzyszył jej Tadeusz Szlenkier, absolwent filozofii (Uniwersytet Warszawski) i studiów wokalnych u prof. Romana Węgrzyna. Kilka lat temu odkrył go Bogusław Kaczyński...

/Piotr Gryźlak/ Dziennik Polski, 24 lipca 2006


... A swoistą oprawą muzyczną występu prof. Zina były śpiew Ewy Warty–Śmietany (wzruszająco, na jednym niemal łuku wykonała Ave Maria Bacha/Gounoda) i gra pianistki Renaty Żełobowskiej Orzechowskiej.

/Jacek Chodorowski/ Biuletyn OKMO Trubadur nr 1,2/styczeń–czerwiec 2006


... W pierwszej premierze prym wiodła para amantów: Ewa Warta–Śmietana (Hanna Glawari) i Jan Wilga (Hrabia Daniło) – wyjątkowo korzystnie prezentowali się obok siebie; oboje dysponują bowiem nieprzeciętną aparycją sceniczną i umiejętnością wykorzystywania tego atutu. Wokalnie i aktorsko nic im nie można było również zarzucić. Prowadzili swe partie z wyczuciem, zrozumieniem i umiarem. Ona, swym delikatnym, dźwięcznym i ładnym głosem czarowała publiczność, tekst podawała z rozmarzeniem, nie kryjąc uczucia, ale i zachowując odpowiednią dawkę niezbędnej w tej roli kokieterii. Partia Hanny znakomicie leży w artystycznym emplois Ewy Warty–Śmietany...

/Jacek Chodorowski/ Biuletyn OKMO Trubadur nr 1,2/styczeń–czerwiec 2006


A para amantów: Ewa Warta–Śmietana (partia Hanny wyjatkowo odpowiada jej warunkom wokalnym i scenicznym) i Jan Wilga, o nieprzeciętnej aparycji czarowała publiczność pięknymi głosami i wdziękiem... Ewa Warta–Śmietana i Jan Wilga czuli się na scenie jak ryby w wodzie.

/Jan Korczak/ Gość Krakowski, 16 października 2005, nr 42


Wszyscy wykonawcy operetki Wesoła wdówka Fr. Lehara zaprezentowali dobrą dyspozycję zarówno wokalną jak i aktorską, ale wyjatkową kulturą wykonawczą dali się poznać: Ewa Warta–Śmietana, Jan Wilga.

/Marek Zabiegaj/ Gazeta Krakowska, 27 września 2005


Przebojem wieczoru okazała się piosenka Hanki Ordonówny nosząca tytuł Sex appeal, w wykonaniu Ewy Warty–Śmietany. Oprócz zauroczonych talentem i urodą pani Ewy, swoje wielbicielki miał też śpiewajacy niskim głosem Jacek Ozimkowski.

/Arkadiusz Fularski/ Gazeta Nowobrzeska, październik 2005, nr 19


Znana krakowska sopranistka Ewa Warta–Śmietana należy do bardzo ciekawych, stylowych, choć indywidualnych wykonawczyń tej muzyki. Śpiewa ją od dawna doskonale czując i rozumiejąc zarówno treść muzyczną jak i słowną tych pieśni. Potrafi modulować barwę swego głosu, dostosowywać ją do nastroju, wydobywać niuanse tekstu i muzyki. Swą interpretację konsultowała z Leopoldem Kozłowskim, jednym z najlepszych wykonawców i znawców muzyki żydowskiej. Jego bezcenne uwagi i rady znalazły miejsce w jej wykonawstwie pełnym nie tylko silnego osobistego zaangażowania, ale i wyjątkowej kultury, estetyki i trafności doboru środków wyrazu.

/D. Chruściel/ Wrota Małopolski, 28 lipca 2005


Ewa Warta–Śmietana trafiła do serc słuchaczy.

Z dużym aplauzem licznie zebranej widowni spotkał się występ znanej krakowskiej sopranistki Ewy Warty–Śmietany. Artystka jest obdarzona ciepłym głosem, doskonale oddającym nastrój wykonywanych pieśni, trafiła do serc słuchaczy. Z zapartym tchem słuchali wykonywanej przez nią pieśni Żegnajcie przyjaciele.

/ABO/ Gość Niedzielny, 24 lipca 2005 nr 30


Jako pierwsza pojawiła się Hrabina Marica Kalmana – Ewa Warta–Śmietana. Później wielokrotnie wzbudzała ona zachwyt głosem, urodą i zmienianymi do każdej pieśni kreacjami.

/Piotr Gryźlak/ Dziennik Polski, 4 lipca 2005


Koncert dla Ojca Świętego Jana Pawła II...

... Sopranistka Ewa Warta–Śmietana zachwycała swym wspaniałym głosem...

Głos Podbeskidzia – Wadowice, Sucha Beskidzka, 26 czerwca 2005


Duet z operetki Kraina uśmiechu zaśpiewany przez Kazimierza Pustelaka i Ewę Wartę–Śmietanę (będącą obecnie w świetnej dyspozycji artystycznej) – wzbudził długo niemilknący aplauz.

/JC/ Biuletyn OKMO Trubadur nr 1/stycznia–marzec 2005


... publiczność z zachwytem słuchała arii i duetów operetkowych w wykonaniu Ewy Warty–Śmietany i Witolda Wrony. Już pierwsze takty wprowadziły publiczność w świetny nastrój... Gromkimi brawami nagrodzono kolejne utwory... I były brawa, kwiaty i znów brawa na stojąco. Ten piękny koncert był niezwykłym podarunkiem dla mielczan.

/Barbara Kowalczuk/, Korso, 17 stycznia 2005


...Ewa Warta–Śmietana w umiejętny sposób połączyła urodę głosu z urodą sceniczną. W jej wykonaniu słuchaliśmy piosenki z musicalu Mister Brzdąc Sielickiego, z temperamentem wykonanej taranteli z Clivii Dostala (w duecie z Witoldem Wroną) i arii Odetty z Bajadery Kalmana...

/MR/, Pismo OKM Trubadur nr 4(29) październik–grudzień 2003


... koncert był pokazem fragmentów dwóch oper W.A.Mozarta Wesela FigaraDon Giovanniego. Dwoje krakowskich artystów: sopranistka Ewa Warta–Śmietana i bas Jacek Ozimkowski, wcieliło się w kilka postaci z tych oper, prezentując doskonałe warunki głosowe i aktorskie...

... Ostatni koncert Festiwalu, dedykowany M.Eggerth i J.Kiepurze wykonali Ewa Warta–Śmietana i Witold Wrona. Pieśni i arie w ich wykonaniu... wyzwalały owacje publiczności i żądania bisów...

/JK/, Krynickie Zdroje nr 6/7 lipiec/sierpień 2003


... Kolejną wykonawczynią była Ewa Warta–Śmietana, znakomicie czująca się w lżejszym repertuarze operetkowym i musicalowym. Śpiewała z uczuciem i wewnętrznym ciepłem, a jej wdzięk i uroda dopełniały całości...

... W programie koncertu znalazły się... operetkowe hity, którymi czarowała publiczność Ewa Warta–Śmietana...

/GM/, Tygodnik Podhalański nr 8/20 lutego 2003


... Gościem [red. Anny Woźniakowskiej] była młoda krakowska sopranistka Ewa Warta–Śmietana... Konstrukcja wieczoru... pozwoliła na zademonstrowanie równocześnie walorów wokalnych oraz pełnej wdzięku, humoru i swobody scenicznej interpretacji przez artystkę arii operetkowych...

/JC/, Gość Niedzielny, 16 lutego 2003


... w krypcie krakowskiego kościoła Jezuitów przy ul. Kopernika wystąpiła w grudniu znana krakowska śpiewaczka Ewa Warta–Śmietana... Solistka pięknie różnicowała barwę głosu, umiejętnie podkreślając modlitewny charakter utworów.

Gość Niedzielny, 12 stycznia 2003


Najpiękniejsze pieśni żydowskie rozbrzmiewały w miniony wtorek, w Miejskiej Galerii Sztuki, gdzie wystąpiła śpiewaczka Ewa Warta–Śmietana...

Już dawno żaden koncert nie zgromadził takich tłumów słuchaczy...

Z zapartym tchem słuchano pieśni śpiewanych w języku jidysz.

/GM/, Tygodnik Podhalański, 28 listopada 2002


... Ewa Warta–Śmietana błysnęła niewątpliwym talentem, wnosząc na estradę wdzięk i ładny śpiew.

/JC/, Gość Niedzielny, 17 listopada 2002


... Wieczór węgierski wypełnił recital Ewy Warty–Śmietany, popularnej i lubianej artystki krakowskiej, która wykonała wiele arii operetkowych. Szczególnie pięknie zaśpiewała arię z Balu w Savoyu Abrahama i romans z Węgierskiego wesela. Artystka do ładnego głosu, wdzięku i urody dodała również umiejętność noszenia i doboru odpowiednich do nastroju każdej arii strojów. A kilkoma bisami (m.in. Annen Polka J. Straussa) do reszty rozgrzała publiczność.

/JK/, Gazeta Krakowska, 24 sierpnia 2002 (specjalny dodatek)


... nie śpiewa manierycznie... ta bezpretensjonalność jedna śpiewaczce coraz liczniejsze grono miłośników jej głosu... mniej lub bardziej znane arie i pieśni z popularnych klasycznych operetek w jej interpretacji nabierają swoistego wyrazu, blasku i młodzieńczego uroku.

/BG/, Gość Niedzielny, 12 maja 2002


... W programie znalazły się piosenki kabaretowe, lwowskie i warszawskiej ulicy... Piosenki sentymentalne, tęskne i wzruszające, dowcipne, frywolne i zabawne. A wszystkie te nastroje potrafili wydobyć z nich i przekazać w sposób wręcz doskonały ich wykonawcy: Ewa Warta–Śmietana i Jacek Ozimkowski. Znakomicie wyszkolone głosy śpiewaków... precyzyjna dykcja i wyjątkowa muzykalność pozwoliły na interpretację dostosowaną do treści, muzyki i nastroju piosenek.

/SW/, Gazeta Krakowska, 19 marca 2002


... Ewa Warta–Śmietana dysponuje bardzo dźwięcznym, ładnym w barwie głosem i umiejętnością dobierania właściwych środków wyrazu dla interpretacji wykonywanych utworów... Cztery kolędy, a właściwie pieśni bożonarodzeniowe Feliksa Nowowiejskiego to prawdziwe perełki liryki wokalnej. Delikatne, subtelne, pełne ciepła i poezji. I tak też zostały zaśpiewane...

/JC/, Biuletyn OKMO Trubadur nr 1/styczeń–marzec 2002


... Ponieważ śpiewaczka dysponuje bogatym i różnorodnym repertuarem, można zaryzykować: Pani Ewo prosimy o bis...

/AC/, Nasz Dziennik nr 49 (1242)/27 lutego 2002


... Prezentowana płyta jest z jednej strony dowodem, że Ewa Warta–Śmietana znakomicie czuje się w lekkim operetkowym repertuarze. Z drugiej strony dowodzi niemałych możliwości wokalnych artystki, której temperament pozwala na wyraziste kreślenie nastroju każdego ze śpiewanych fragmentów...

... Płyta zawiera jedną perełkę wokalną, dla której warto jej szukać za wszelką cenę w sklepach muzycznych – duet Ewy Warty–Śmietany i Tomasza Kuka w kolędzie Zaśnij Dziecino...

/BG/, Gość Niedzielny nr 1/6 stycznia 2002


... W ramach XIII Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich... miało miejsce prawykonanie Trzech pieśni na sopran, wiolonczelę i fortepian Adama Walacińskiego do słów krakowskiego poety Józefa Barana. Utwór ten, choć bardzo współczesny w brzmieniu i treści, wyraźnie skłania się do tradycji romantycznej, i w sposób łączący te style został zinterpretowany przez sopranistkę Ewę Wartę–Śmietanę. Pełen uczucia, ciepła i wewnętrznego zaangażowania śpiew, idealna dykcja, wyraźne zrozumienie intencji twórców przez śpiewaczkę znalazły znakomite oparcie w wiolonczelistce Dorocie Imiełowskiej oraz pianistce Renacie Żełobowskiej–Orzechowskiej...

/JC/, Biuletyn OKMO Trubadur nr 3/lipiec–wrzesień 2001


... Swe prawykonanie miały też Trzy pieśni Adama Walacińskiego, napisane do wierszy Józefa Barana. Zgrabnie łączące elementy muzyki współczesności z romantyczną tradycją gatunku, bogate w barwy i nastroje, ale zachowujące prostotę liryków znanego krakowskiego poety Pieśni znalazły dobre interpretatorki w osobach Ewy Warty–Śmietany – sopran...

/AW/, Dziennik Polski, 13 czerwca 2001


... Ewa Warta–Śmietana, znana dotychczas raczej z innego repertuaru (opera, operetka, musical, nawet piosenki) całkowicie zaskoczyła znakomitym wręcz wykonaniem pieśni współczesnych. Uty japońskie Piotra Perkowskiego (do słów R. Kwiatkowskiego) zinterpretowała bardzo emocjonalnie. Ukazała przy tym całe piękno, dojrzałość i głębię swego sopranu o ładnej barwie, a także doskonałą dykcję...

/JC/. Biuletyn OKMO Trubadur nr 2/IV–VI 2001


... Ewa Warta–Śmietana to artystka, która czaruje widzów nie tylko wspaniale brzmiącym sopranem, ale również niebywałą urodą...

/LIZ/, Dziennik Polski, 16 lutego 2001


... Szczególnie przejmująco zabrzmiała Skarga Eurydyki w wykonaniu Ewy Warty–Śmietany...

/KP/, Echo Krakowa, 11 maja 1999


... W roli księżniczki czardasza wystąpiła Ewa Warta–Śmietana, czarując widzów śpiewem, urodą, winem...

/AP/, Gazeta Krakowska, 16 lutego 1999


... Ewa Warta–Śmietana należy do najbardziej utalentowanych sopranistek. Ostatnio koncertowała w Sali Rycerskiej suskiego Zamku. Zaprezentowała m.in. ciekawe interpretacje utworów kabaretowych lat dwudziestych i trzydziestych...

/WOY/, Gazeta Krakowska, 14 listopada 1998